trendy
Najnowocześniejsze trendy w marketingu internetowym
  1. SEO

Każdego roku pojawiają się coraz to nowsze technologie. Te, które już istnieją stają się mądrzejsze, a wyszukiwarki coraz bardziej dostosowane do potrzeb użytkownika dzięki sztucznej inteligencji. Obecnie Google odpowiada na więcej zapytań bezpośrednio w SERP, a liczba zapytań głosowych ciągle rośnie. Konieczne minimum, które jest potrzebne do rywalizacji o przyzwoite miejsce w wynikach wyszukiwania to przede wszystkim stworzenie racjonalistycznych, specjalistycznych i  wyczerpujących tematy treści. Jednakże, wysokiej jakości treści tylko nie wystarczą, aby uzyskać wysoki wynik w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Konieczne są także dodatkowe działania przy optymalizacji, promocji i budowaniu autorytetu strony WWW.

Jakie więc sposoby optymalizacji najlepiej rozważyć w 2019 roku?

  • Kompetentność użytkownika

Nieprzypadkowo „kompetentność użytkownika” stanowi pierwsze miejsce w pozycji. Już teraz zauważamy zdecydowany wzrost standardów jakości w zakresie UX (ang. User Experience) czyli wygody użytkowników. To, w jaki sposób użytkownicy identyfikują stronę WWW i produkty na niej, jest ich doświadczeniem: pozytywnym lub negatywnym. Bez znaczenia, czy na stronie umieszczone są wysokiej jakości treści czy to, jak mocno są one promowane w wyszukiwarce, jeśli użytkownicy z jakiegoś powodu nie odwiedzają strony albo szybko z niej rezygnują. Strona przypomina wtedy piękny sklep, na który nikt nie zwraca uwagi. A użytkownik staje się coraz bardziej wymagający i bezwzględny. Aby strona skutecznie odpowiadała na jego potrzeby warto zwrócić uwagę na:

  • Dynamikę ładowania się strony. Dzięki takim narzędziom, jak GTmetrix czy PageSpeed od Google, można przejrzeć czas ładowania witryny internetowej albo wykonać bezpłatny Audyt SEO na naszej stronie, po to aby w łatwy sposób zmierzyć wynik swojej witryny i zoptymalizować ją do potrzeb użytkownika.
  • Przyśpieszone Strony Mobilne (w skrócie AMP od ang. Accelerated Mobile Pages). Corocznie, jak mantrę powtarza się: „rok 20XX będzie rokiem urządzeń mobilnych”. Rok 2019 pod tym względem będzie rokiem „X”. Optymalizacja strony mobilnej stanowi już obecnie standard tworzenia stron internetowych. Dzięki AMP i nowoczesnym aplikacjom internetowym (PWA), Google ukazuje dodatkowe możliwości przyspieszenia działania strony mobilnej. AMP staje się integralną częścią SERP w Google’u. AMP szybko się ładują dzięki temu, że struktura takich stron składa się przeważnie z elementów tekstowych. Serwisy informacyjne diametralnie pragną przejścia do AMP już dziś.

Przy indeksowaniu i rankingowaniu strony przeglądarka Google bierze pod uwagę kompetentność użytkowników. Użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający, dlatego prgnozuje się, że w 2019 czynnik „kompetentność użytkownika” będzie jeszcze bardziej znaczące. Dlatego już teraz warto zainwestować w optymalizację strony do potrzeb jej użytkowników oraz algorytmu sztucznej inteligencji .

  • Bezpieczeństwo użytkownika

W wynikach wyszukiwania pierwsze miejsca zajmują przede wszystkim strony bezpiecznie dla użytkownika, w tym witryny, które stosują protokół HTTPS. Strony WWW, które nie zawierają protokołu HTTPS, uważane są za niebezpieczne dla użytkownika. Bezpieczeństwo użytkownika odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku stron e-commerce, ponieważ dane, które pozostawia użytkownik na takiej stronie powinny być szczególnie chronione. Stąd też, witryny zmuszone są tak szybko jak to możliwe, zainicjować na stronie szyfrowanie SSL (ang. Secure Socket Layer). Jest ono odpowiedzialne za bezpieczeństwo danych użytkowników przechowywanych na stronach oraz aprobuje – między PC a serwerem – transmisje zaszyfrowanych danych. Podobnie jak SSL, TLS (ang. Transport Layer Security) zapewnia trójstopniową ochronę informacjom przechowywanym przez użytkownika na stronie. TLS to system, który szyfruje oraz integruje dane poufne, dzięki czemu zabezpiecza użytkownika przed przekierowaniem do stron niebezpiecznych.

  • Mobile First Index

Jest on dokładnie tym, co sugeruje nazwa. Oznacza on, że mobilna wersja strony internetowej staje się punktem startowym dla Google, na podstawie którego ocenia pozycje w wyszukiwarce. Został on ostatecznie wdrożony w marcu 2018 roku i wszystkie strony, które nie odpowiadały RWD (ang. Responsive Web Design) lub nie dysponowały wersją mobilną strony, straciły swoje pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego też, warto sprawić, aby:

  • Treści zawarte na stronie ukazywały się poprawnie zarówno w pionie, jak i poziomie;
  • Najważniejsze informacje były wyświetlane jako pierwsze;
  • Użytkownik mógł dokonać zakupu przy kliknięciu dosłownie jednego przycisku;
  • Użytkownik nie musiał przewijać strony w poziomie i aby nie ukazywały się na stronie okienka pop-up;
  • Przy słabym połączeniu z siecią użytkownik nie stracił kontaktu ze stroną, należy zadbać o to, by strona była „lekka”.
  1. Metodyczne dane

Z roku na rok, przeglądarka Google uzyskuje dostęp do coraz to większej ilości nowych danych. W tej chwili możliwe jest automatyczne stwarzanie meta-opisów przez Google z treści, które zostały wprowadzone na stronę. Jednak że ich dozwolony limit znaków znacznie się zmniejszył. Jak więc zwrócić uwagę potencjalnych użytkowników, w tak małym limicie znaków?

Warto położyć nacisk na znaczniki danych strukturalnych na stronie. Metodyczne dane we właściwy sposób pomogą algorytmom Google’a poznać zawartość strony oraz najważniejsze informacje w niej zawarte. Zwrócenie uwagi na znaczniki danych strukturalnych na stronach WWW, znacznie poprawia interpretację treści przeglądarce Google, a to powoduje dostarczenie użytkownikom najwyższej jakości treści w odpowiedzi na ich zapytania.

  1. RankBrain

Nowoczesny algorytm wyszukiwania, który powstał w 2015 roku. Wyszukiwarka Google przedstawiła RankBrain jako technologię sztucznej inteligencji. Od tego czasu, sztuczna inteligencja wyszukiwarki tworzy dokładność w odpowiedziach na zapytania w przeglądarce, które w 2018 roku stanowiły ok. 15% od wszystkich zapytań. W przeciągu 3 lat, RankBrain przysposobił sobie dużo więcej i jest w stanie odpowiadać na złożone pytania. W obecnym roku możemy się spodziewać jeszcze więcej. Jest to idealna wiadomość dla tych, którzy większą część swojego czasu przeznaczają na budowanie stron internetowych ze zjawiskową treścią i wartością dodaną dla użytkowników.

  1. Czat boty

Stosowanie czat botów przez strony internetowe stale rośnie. Możliwości, jakie daje nam ta technologia już teraz szokują swoich użytkowników. W tym roku czat boty staną jeszcze bardziej rozpowszechnione i funkcjonalne. Wkrótce czat bot będzie stanowił podstawowy sposób na zamawianie np. dostawcy pizzy, rezerwacji pokoju w hotelu czy taryfy mobilnej. Technologia ta znalazła także zastosowanie w kontakcie z potencjalnymi klientami bez instalowania dodatkowych aplikacji. Z botami także można „podyskutować” o życiu prywatnym i nie tylko. W tym roku czat boty uzyskają nowy poziom rozwoju oraz coraz więcej przedsiębiorstw będzie je wykorzystywać do poprawy relacji z użytkownikami.

  1. Transmisje online oraz reklamy wideo

Transmisje na żywo oraz udział wideo w marketingu internetowym stale rośnie. Youtube, Facebook czy Instagram w dalszym ciągu wykorzystują te technologia, a ich liczba zastosowań jest zniewalająca. Obecny rok stanie się jeszcze bardziej popularny pod względem ich wykorzystania, aby jak najbardziej przyciągnąć uwagę odbiorcy. Prowadzenie transmisji online nie powoduje dużych nakładów finansowych oraz czasu, przez co jest dostępne także dla małych przedsiębiorstw. Takie technologie są jak najbardziej efektywne i skuteczne, ponieważ powodują poczucie bliskości dla użytkowania, dzięki czemu marka staje się dla nich bardziej otwarta i urzekająca.

Przewiduje się, że do końca 2019 roku treści wideo będą stanowiły około 80% ruchu internetowego, a wydatki na reklamę wideo wzrosną do ponad 50% budżetów reklamowych. Ponad polowa marketerów na całym świecie uznaje, że treści wideo zapewniają najwyższy ROI.

  1. Wyszukiwanie głosowe

W dzisiejszych czasach prawie każdy telefon posiada wyszukiwanie głosowe. W USA prawie 72% użytkowników każdego dnia używa tej funkcji, a na świecie aż 65%. Warto, więc pomyśleć nad zastosowaniem tej funkcji w witrynach internetowych. Na początku najlepiej zastanowić się nad rodzajem zapytań, na jakie może odpowiedzieć strona. Elementy sztucznej inteligencji są już dostępne w systemie pytań i odpowiedzi w Google Assistant, Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa i Samsung Bixby.

  1. Linkowanie nadal „na topie”

Linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne stron internetowych nadal stanowi ważny element w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. W 2018 roku Gary Illyes, Google Webmaster Trends Analyst, podczas konferencji poinformował, że PageRank wciąż jest odgrywa ważną rolę w indeksowaniu stron internetowych. Jeszcze większą rolę będzie odgrywać „linkless backlinks”, tzw. bezlinkowe linki zwrotne. W 2019 roku linkowanie stron za pośrednictwem witryn zewnętrznych będzie jeszcze bardziej popularne. Wartościowy link zewnętrzny potwierdza wysoką jakość strony WWW. Warto, więc zainwestować w nietuzinkowe treści, które będą ciekawe i angażujące użytkowników do udostępniania i linkowania stron.

  1. Internet w przewadze nad telewizją

Według badań, 2019 rok będzie stanowił przełomowy czas, w którym Internet dogoni telewizję pod względem formy rozrywki. W 2018 roku, użytkownicy średnio poświęcali 2,6h swojego czasu w sieci. Oszacowano, że w obecnym roku wskaźnik ten wzrośnie do 2,7h,  z których ok. 45 minut przeznaczone będą na oglądanie wideo przy użyciu urządzeń mobilnych.

Jak widać powyżej, rok 2019 nie będzie cyfrową rewolucją. Te trendy, które zostały przedstawione w artykule są obecne na rynku już parę dobrych lat, ale w 2019 roku przeczuwa się, że staną się one prawdziwymi trendami marketingu internetowego. Nowoczesne przedsiębiorstwa nie będą w stanie „przejść” obok nich obojętnie oraz objąć pozycji lidera na rynku bez ich wykorzystania.